۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مشهد؛ میزبان همایش «هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه» برپایی بزرگ‌ترین موکب آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ اجرای برنامه فرهنگی در میدان شهدا و چهارراه دانش مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) هفتم یا ۲۸ ماه صفر است؟
سرخط خبرها

ظرفیت بی بدیل عزاداری در  معرفت  افزایی

  • کد خبر: ۱۷۶۸۵۶
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
ظرفیت بی بدیل عزاداری در  معرفت  افزایی
عزاداری موجب تقویت بُعد حسینی و تضعیف بُعد یزیدی انسان می‌شود. بُعد حسینی، عقل درون ماست و بُعد یزیدی، نفس اماره ماست.

عزاداری از افضل قربات است؛ یعنی موجب قرب است، چه گریه کنند، چه بگریانند و چه خودشان را به حالت تباکی بزنند.

عزاداری موجب تقویت بُعد حسینی و تضعیف بُعد یزیدی انسان می‌شود. بُعد حسینی، عقل درون ماست و بُعد یزیدی، نفس اماره ماست. عزاداری مصداق بارز ایمان است. ایمان وقتی شکل می‌گیرد که آمیخته با احساسات باشد. عزاداری می‌تواند معرفت‌های ما را نهادینه کند. موجب می‌شود آگاهی‌های ما با جان ما عجین شود و فقط در ذهن ما باقی نماند.

هر کاری عارفانه اش ارزش دارد. وقتی اشک و عزاداری ما با معرفت خواهد بود که ما برای عزاداری موضوعیت قائل نباشیم و بدانیم که عزاداری طریقیت دارد؛ یعنی مقدمه مباحث دیگری است، یعنی خودش هدف نیست، بلکه مقدمه رسیدن به هدف است؛ همانند نماز که به منظور ذکر و یاد خدا خوانده می‌شود.

امام حسین (ع) دوست دارند که ما با بصیرت حرکت کنیم و مجالس عزاداری باید با بصیرت و معرفت باشد. عزاداری باید با اهداف امام حسین (ع) همسو باشد و در مسیر تحقق این اهداف کمک کننده باشد.

امام حسین (ع) معلم ما هستند. «یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ» باید دانش و معرفت ما در مجالس حسینی افزایش پیدا کند و همه اعم از سخنران، هیئت و مداح وظیفه دارند در این جهت تلاش کنند.

مجلس امام حسین (ع) البته می‌تواند رسالت‌های دیگری هم داشته باشد. امام حسین (ع) طبیب النفوس هستند و مرض‌های جهالت، حسادت و نفاق ما را درمان می‌کنند و مرض‌هایی که در زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی داریم، باید درمان شود و این موارد نیاز به معرفت دارد و این مهم به معرفت و هم افزایی مداح و سخنران نیاز دارد.

کار امام، هدایت است و خونشان را برای نجات انسان‌ها و هدایت آن‌ها بخشیدند. هدف همه معصومین (ع)، نجات افراد از جهالت و هدایت افراد به سمت حیات طیبه است. عزاداری باید در این راستا باشد؛ بنابراین ظرفیت عزاداری برای معرفت افزایی ظرفیت بی بدیلی است و از هر کلاس درسی به شرط اینکه همه دست به دست هم بدهند، مفیدتر خواهد بود.

عزاداری امام زمان پسند هم همین است. در روایات هم بر معرفت تأکید شده است. «من اتی قبر الحسین علیه السلام عارفا بحقه کتبه الله فی اعلی علیین»؛ کسی که به زیارت ابی عبدا... می‌رود، در حالی که عارف به حق امام حسین (ع) است، خدا او را در بالاترین جای بهشت قرار می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->